Reglerna i NASCAR

Att tala generellt om regler i NASCAR stöter ganska omgående på patrull. Det finns nämligen inga gemensamma regler för det nätverk av olika racingtävlingar som NASCAR sedan många år tillbaka arrangerar på olika håll i USA. För att därför få ett någorlunda grepp om regelverken i NASCAR gäller det med andra ord att kunna precisera mer exakt vilken av alla dessa olika tävlingar man menar när man talar om regler i NASCAR.

NASCAR är den allra största och mest tongivande arrangören inom racing i USA. Den primära serien som finansieras av organisationen är Sprint Cup. Men det finns även en rad andra serier som styrs finansiellt av NASCAR. Några av dessa är Nationwide Series, Camping World Truck Series och NASCAR Local Racing Series. Var och en av de olika serierna har sina egna regler och förordningar. Dessa regelböcker är med andra ord helt unika från serie till serie. För att ta reda på hur regelverket i NASCAR ser ut så måste du alltså veta vilken serie du syftar på.

I många av serierna baseras regelverket rörande tävlingarna på ett poängsystem som i sin tur bygger på den enskilde förarens slutliga placering i loppet. I vissa av serierna, såsom Sprint Cup, Nationwide Series och Camping World Truck Series, delar man ut särskilda bonusar till den förare som vann pole position och till den som ledde tävlingen flest antal varv på banan.

NASCAR har genom historien drabbats av en lång rad riktigt otäcka olyckor som har skördat människoliv. På senare år har ett antal mycket våldsamma och uppmärksammade bilkrascher resulterat i att ledningen för organisationen har beslutat att skapa ett helt nytt regelverk som kräver att ett högklassigt säkerhetssystem ska byggas in i varje bil som deltar i något av de lopp man arrangerar. Detta i syfte att komma tillrätta med de våldsamma krascherna.

Det handlar om speciella skyddsburar i bilarna, särskilda bilbälten, förstärkta chassin på bilarna, utplacering av skyddsvallar runt banorna samt, inte minst, en sänkning av hastigheten på de värst drabbade banorna.

NASCAR använder sig av ett speciellt system med flaggor för att kommunicera med förarna under loppet. Varje heat startar med att tävlingsledaren viftar med en grön flagga och avslutas med en svartvitrutig flagga. En gul flagga signalerar att loppet kräver viss försiktighet av förarna medan en röd flagga talar om att loppet tillfälligt har stoppats. En svart flagga berättar att en eller flera förare ska straffas för otillåtna handlingar under loppet.